ΤΑ 4″C”S ΤΩΝ ΔΙΑΜΑΝΤΙΩΝ

COLOR | CUT | CLARITY | CARATS

Για τους περισσότερους ανθρώπους, η αγορά ενός διαμαντιού είναι μια νέα εμπειρία. Η διαδικασία της κατανόησης των ποιοτικών χαρακτηριστικών ενός διαμαντιού είναι απλή. Σε λίγα λεπτά θα μάθετε όσα πρέπει να ξέρετε για να βρείτε το τέλειο διαμάντι για εσάς.

  • Με τον όρο Color (Χρώμα) περιγράφουμε ουσιαστικά την απουσία χρώματος ενός διαμαντιού. Με άλλα λόγια, τα διαμάντια που είναι άσπρα, λαμβάνουν υψηλότερες βαθμίδες ποιότητας από εκείνα με με ορατό χρώμα.
  • Με τον όρο Cut Grade περιγράφουμε την επιστροφή του φωτός από την επιφάνεια του διαμαντιού. Με απλά λόγια, όσο καλύτερα είναι κομμένο ένα διαμάντι, τόσο μεγαλύτερη λάμψη θα έχει.
  • Σχεδόν όλα τα διαμάντια έχουν μικροσκοπικές ατέλειες στο εσωτερικό τους. Διαμάντια με λίγες ή καθόλου ατέλειες λαμβάνουν την υψηλότερη βαθμολογία στις βαθμίδες καθαρότητας (Clarity Grades).
  • Το (Carat) καράτι είναι μονάδα μέτρησης του βάρους η οποία χρησιμοποιείται στις πολύτιμες πέτρες. Ένα καράτι (carat) ισούται με το 1/5 του γραμμαρίου, δηλαδή 1 ct = 0,20 gr.
  • Certification. Οι Αντικειμενικές αναφορές ταξινόμησης των διαμαντιών βάσει Διεθνών Φορέων Πιστοποίησης.

Διαβάστε παρακάτω και πιο αναλυτικά:

COLOR

Τα διαμάντια χωρίζονται χρωματικά σε τρεις μεγάλες κατηγορίες: τα έντονα χρωματισμένα διαμάντια (τα fancy diamonds, όπως παγκοσμίως επικρατεί να ονομάζονται), τα διαμάντια με χροιά χρώματος και τα άχρωμα διαμάντια.Από αυτά τα πιο σπάνια και με την μεγαλύτερη αξία είναι τα fancy diamonds. Είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί στη φύση μεγάλο, καθαρό και έντονα χρωματισμένο διαμάντι. Γι’ αυτόν το λόγο τα fancy diamonds είναι εκτός συναγωνισμού και δεν κατατάσσονται σε αγοραστικές κατηγορίες αξιολόγησης όπως τα άχρωμα διαμάντια. Στην πραγματικότητα δηλαδή, όταν αναφερόμαστε στην αξιολόγηση των διαμαντιών με κριτήριο το χρώμα, ουσιαστικά μιλάμε για τα άχρωμα διαμάντια και, όταν λέμε ότι ένα διαμάντι ανήκει στην χρωματική κατηγορία F εννοούμε πόσο άχρωμο είναι και όχι τι χρώμα έχει και σε ποια ένταση. Τα γράμματα D, E, F αντιστοιχούν στα τελείως άχρωμα διαμάντια. Τα γράμματα G, H, I, J αντιστοιχούν στα σχεδόν άχρωμα διαμάντια. Τα K, L, M στα διαμάντια με ανεπαίσθητη χροιά χρώματος. Τα N, O, P, Q, R στα διαμάντια με ελαφριά χροιά χρώματος και τέλος τα S, T, U, V, W, X, Y και στα διαμάντια με έντονη χροιά χρώματος.

 CUT : 

Με τον όρο κοπή εννοούμε το σχήμα που δίνουμε στον κρύσταλλο, τη στίλβωση του (γυάλισμα) και τις αναλογίες των δομών της κοπής. Στη φυσική του κατάσταση, η ομορφιά ενός διαμαντιού αποκρύπτεται γενικά. Παρ’ όλο που η φύση προσδιορίζει το χρώμα την καθαρότητα και τα καράτια του, χρειάζεται ωστόσο το χέρι ενός ειδικού τεχνίτη ο οποίος και θα ελευθερώσει την λάμψη και την ομορφιά του. Αυτό που αυξάνει την λάμψη ενός διαμαντιού είναι η κοπή του, που κάτω από ιδανικές συνθήκες μεγαλώνει τις οπτικές ιδιότητες στο εσωτερικό του διαμαντιού, συγκεκριμένα την ικανότητά του να διαθλάσει το φως και να διασκορπίσει το χρώμα. Πρέπει να διευκρινιστεί ωστόσο ότι η κοπή αναφέρεται στον κανονισμό των εδρών του διαμαντιού και όχι στο σχήμα του. Το διαμάντι με την ιδανική κοπή αιχμαλωτίζει και ελευθερώνει την μέγιστη ενέργεια της ακτινοβολίας. Η κοπή δίνει στο κάθε διαμάντι μοναδική λάμψη με το να επιτρέπει την μέγιστη ποσότητα του φωτός να εισέρχεται και να αντανακλάται από το διαμάντι. Για να επιτευχθεί η ιδανική κοπή, ο τεχνίτης κοπής πρέπει να αντιμετωπίσει μία σειρά από παράγοντες ανεκτικότητας της πέτρας. Πιο συγκεκριμένα, αυτό σημαίνει ότι το μεγαλύτερο σκληρό μέρος του διαμαντιού πρέπει να κοπεί και να απωλεσθεί. Γι’ αυτό το λόγο, η ιδανική κοπή των διαμαντιών είναι περισσότερο εξαίρεση παρά κανόνας. Στην πραγματικότητα λιγότερο από το 1% των διαμαντιών έχουν ιδανική κοπή. Επομένως, διαμάντια με άψογη κοπή βρίσκονται μόνο στα καλύτερα κοσμηματοπωλεία.Εάν η κοπή είναι πολύ βαθιά ή πολύ ρηχή, το φως θα πάει στο κάτω μέρος του διαμαντιού και θα χαθεί, έχοντας ως αποτέλεσμα μία λιγότερο λαμπερή παρουσίαση και επομένως ένα διαμάντι μικρότερης αξίας. Η κοπή είναι αυτή που δέχεται τις περισσότερες κριτικές απ’ όλες τις άλλες μεταβλητές, όσον αφορά την επιρροή που ασκεί στην αξία του διαμαντιού. Είναι απαραίτητο να γνωρίζεις την ποιότητα της κοπής όταν αγοράζεις ένα διαμάντι. Τα στρογγυλά διαμάντια είναι συμμετρικά και ικανά να αντανακλάσουν την μέγιστη ποσότητα φωτός και είναι και τα πιο λαμπερά απ’ όλα τα άλλα σχήματα διαμαντιών.

CLARITY:

Clarity σημαίνει διαύγεια. Δηλαδή απουσία εσωτερικών ή και εξωτερικών παραγόντων που επηρεάζουν την καθαρότητα των διαμαντιών, ούτως ώστε να είναι πεντακάθαρα χωρίς κανένα έγκλεισμα, χωρίς καμία γρατζουνιά ή σπάσιμο ή οποιαδήποτε ατέλεια που θα επηρεάζει τη διαύγειά τους. Με τον όρο διαύγεια εννοούμε ότι το φως περνά ελεύθερα από το διάφανο εσωτερικό της πέτρας, χωρίς εμπόδια και παρεμβολές, ώστε κάποιος να μπορεί καθαρά να παρατηρήσει διαμέσου του σώματος της πέτρας. Έγκλεισμα σημαίνει κάποιο ξένο σώμα που μπορεί να υπάρχει στο εσωτερικό του κρυστάλλου του διαμαντιού. Ξένο σώμα μπορεί να είναι ο κρύσταλλος άλλου ορυκτού, θραύσματα από το πέτρωμα που φιλοξενεί τα διαμάντια κ.ά. Έγκλεισμα επίσης θεωρείται κάποιο εσωτερικό σπάσιμο του κρυστάλλου, εμφανής ατέλειά του κ.ά. Πολλές φορές έχει παρατηρηθεί μικροσκοπικός κρύσταλλος διαμαντιού να υπάρχει ως έγκλεισμα σε κάποιο μεγάλο διαμάντι. Στα εγκλείσματα κατατάσσουμε και τις γρατζουνιές, τα σπασίματα και ατέλειες της εξωτερικής επιφάνειας του εδροποιημένου και γυαλισμένου κρυστάλλου.

Φυσικά, πριν σας δημιουργηθεί η απορία, σας προλαβαίνουμε και συμπληρώνουμε ότι η παρατήρηση του εσωτερικού και εξωτερικού της πέτρας για να ελέγξουμε την καθαρότητά της και να την κατατάξουμε, πραγματοποιείται με συγκεκριμένη μεγέθυνση, x10 φορές. H διεύθυνση της παρατήρησης γίνεται από το πάνω μέρος της πέτρας και συγκεκριμένα από την έδρα table. Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει το είδος, η φύση και η θέση του εγκλείσματος. Δηλαδή, ένας διάφανος και άχρωμος κρύσταλλος στο εσωτερικό ενός διαμαντιού επηρεάζει σε μικρότερο βαθμό τη διαύγεια ενός διαμαντιού, παρά ένα έγχρωμο και μεταλλικό έγκλεισμα. Ένα μαύρο στίγμα θεωρείται μεγαλύτερη ατέλεια από μια μεγαλύτερη αλλά απαλή ρωγμή. Το ίδιο συμβαίνει και με τη θέση του εγκλείσματος μέσα σε ένα διαμάντι. Δηλαδή, το ίδιο ακριβώς έγκλεισμα όταν βρίσκεται στο κέντρο του table facet, είναι μεγαλύτερο μειονέκτημα από το να βρίσκεται στην άκρη και κάτω από τη ζώνη.

Η διεθνής κατηγοριοποίηση των διαμαντιών με το κριτήριο της διαύγειας ακολουθεί αρκετές σχολές, εμείς θα σας παραθέσουμε την ευρύτερα χρησιμοποιούμενη,

Τα «άψογα» διαμάντια (Flawless, FL) και τα «εσωτερικώς άψογα» (Internally flawless, IF), έχουν παντελή έλλειψη εγκλεισμάτων στο εσωτερικό τους, χωρίς κανένα εμφανές σημάδι εξωτερικής ατέλειας κοιτώντας τα από την κορυφή (έδρα table). Τα IF επίσης έχουν παντελή έλλειψη εγκλεισμάτων στο εσωτερικό τους, όμως μπορεί κάποιος να διακρίνει, έστω και με δυσκολία, εξωτερικές ατέλειες, όπως κρυσταλλογραφικές γραμμώσεις, τριγωνικές αναπτύξεις, εμφανείς επιπλέον έδρες στην κορόνα, παχιά ζώνη κ.ά.

Η επόμενη κατηγορία είναι των VVS διαμαντιών και μπορεί να χωριστεί σε δύο υποκατηγορίες (VVS1 και VVS2), οι οποίες διαφέρουν στον αριθμό και στη θέση των εγκλεισμάτων. Συνήθως ως VVS1 κατατάσσουμε πέτρες με ένα έγκλεισμα σε μη κεντρική θέση, ενώ ως VVS2 πέτρες με δύο ή τρία εγκλείσματα, όπου κάποιο ή κάποια από αυτά είναι στο εύρος της έδρας table.

Επίσης και για την VS κατηγορία υπάρχουν δύο υποκατηγορίες. Στην VS1 έχουμε πέτρες με διάφανα εγκλείσματα, ενώ αν τα εγκλείσματα είναι πολυάριθμα ή είναι έγχρωμα ή μεταλλικά, τις κατατάσσουμε στην VS2 κατηγορία.

Μπορεί να δείτε πιστοποιητικό που η πέτρα ή οι πέτρες να αναφέρονται γενικά στις κατηγορίες VVS ή VS. Είναι κι αυτό αποδεκτό, αν και συνήθως συμβαίνει για πέτρες μικρές ή μεσαίου μεγέθους, δηλαδή μέχρι 0,50 ct. Αν έχουμε μεγαλύτερες πέτρες, κανονικά πρέπει να εντάσσονται στις υποκατηγορίες VVS1/VVS2 ή VS1/VS2.

Μέχρι και την επόμενη κατηγορία, δηλαδή την SI, τα διαμάντια είναι διάφανα, ενώ με γυμνό οφθαλμό φαίνονται αψεγάδιαστα. Από την κατηγορία αυτή και πέρα τα διαμάντια παύουν να είναι τέλεια και έχουν ευμεγέθη εγκλείσματα, τα οποία επηρεάζουν τη λαμπρότητά τους. Αναφερόμαστε στις κατηγορίες I1-I3, τις οποίες μπορεί να ακούσετε να τις λένε και πικέ (piqué).

Με τον όρο φυσικό σημάδι (natural), στα πιστοποιητικά, εννοούμε τμήμα από την εξωτερική επιφάνεια του κρυστάλλου, το οποίο παρέμεινε αναλλοίωτο μετά τη στίλβωση. Τέτοια σημάδια είναι συνήθως γραμμώσεις ή τριγωνικές αναπτύξεις και παρατηρούνται κυρίως στη ζώνη. Nick σημαίνει μικροσκοπικό σπάσιμο, συνήθως στη ζώνη.

Συνοψίζοντας λοιπόν θα λέγαμε ότι:

Η διαύγεια είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την αγορά ενός διαμαντιού. Η καθαρότητά του μπορεί να επηρεαστεί από δύο τύπους ψεγαδιών: Εξωτερικά ψεγάδια:  Αυτά αφορούν τα ψεγάδια που μπορεί να υπάρχουν στην επιφάνεια ενός διαμαντιού. Τα εξωτερικά χτυπήματα, δημιουργούνται από λάθη κατά τη διάρκεια της κοπής του. Εσωτερικά ψεγάδια: Αυτά αφορούν καθαρά, κάποια ψεγάδια που βρίσκονται στο εσωτερικό μέρος ενός διαμαντιού. Υπάρχουν πολλά είδη εσωτερικών ψεγαδιών.

Τα πιο σημαντικά απ’ αυτά είναι:

Μαύρα ή σκούρα στίγματα: κυρίως από άνθρακα

Θολούρα: προκαλείται από υλικά που συνυπάρχουν με τα διαμάντια και που δεν είναι διαυγή.

Ραγίσματα: η πλειοψηφία των ατελειών στα διαμάντια προέρχεται από ραγίσματα, στην χημική δομή των διαμαντιών

Όσο πιο καθαρό είναι ένα διαμάντι, τόσο πιο πολύτιμο είναι.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *